Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
Zgodnie z ustawą z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1073), która wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2023 r. Wójt Gminy Zaniemyśl na wniosek sołtysa, na podstawie posiadanych dokumentów będzie wydawał zaświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa. Zaświadczenia będą wydawane w celu wystąpienia do KRUS o przyznanie świadczenia, które przysługuje osobie spełniającej łącznie następujące warunki:
- pełniła funkcję sołtysa przez okres co najmniej dwóch kadencji nie krócej niż przez 8 lat;
- osiągnęła wiek emerytalny odpowiednio 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn;
- osoba nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Nie jest wymagana ciągłość w 8-letnim okresie pełnienia funkcji.
W sytuacji, w której urząd nie będzie dysponował danymi niezbędnymi do wystawienia dokumentu wydane zostanie postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku składanego do KRUS o przyznanie świadczenia wraz z pisemnym oświadczeniem.
Oświadczenie powinno zawierać informację o spełnieniu wymogu dotyczącego okresu pełnienia funkcji sołtysa. Do oświadczenia sołtysa dołącza się oświadczenia co najmniej 5 osób potwierdzających pełnienie funkcji sołtysa przez wnioskodawcę. Oświadczenia powinny złożyć osoby zamieszkujące w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa.
Wniosek o wydanie zaświadczenia dostępny jest na stronie internetowej www.zaniemysl.pl (poniżej) oraz w Biurze Obsługi Klienta Gminy Zaniemyśl w godzinach pracy urzędu.